Despre Opera

Impresii dintr-o altă lume

Marșul lui Litton


Vineri, 27 septembrie 2013, la Sala Palatului
J. Brahms – Uvertura Academică în do minor op. 80
E. Grieg – Concertul pentru pian şi orchestră în la minor op. 16
P.I. Ceaikovsky – Simfonia nr. 6 în si minor op. 74 „Patetica”
Andrew Litton (dir.), Alexandra Dariescu (pian), Royal Philharmonic Orchestra

Vineri a început recitalul întins pe două zile al ultimei mari orchestre din turnirul de la Sala Palatului. Program foarte atrăgător, cu Brahms, Grieg și Ceaikovsky, imposibil de refuzat, chiar dacă, recunosc, gândul îmi stătea la Viktoria Mullova și concertul ei din noapte, prelungind prin muzica lui Bach o stare începută cu o zi înainte, la Ploiești, cu muzica lui Pergolesi, o stare care nu mă părăsise încă.

Uvertura Academică a sunat de parcă ar fi fost compusă special pentru această orchestră britanică. Muzica lui Brahms, în această lucrare, nu transmite ceva anume în afară de solemnitatea unei elite intelectuale, academia, după expunerea primei teme a uverturii, când începe a doua secvență, și mai maiestuoasă, mă gândeam cu amuzament că parcă m-aș aștepta ca în sală să-și facă apariția Nicolae Iorga în redingotă și joben, căutându-și un loc în public sub privirile uluite ale unei iluzorii asistențe… Finalul, cu celebra temă a lui Gaudeamus expusă și mai imperial decât în versiunea corală cunoscută de toți, i-a prilejuit unui bun prieten cu care venisem la concert o rememorare a anilor ’60, când, student fiind, a fost oprit să-l cânte, alături de colegi, în onoarea unui profesor care tocmai fusese primit în Academia Română, pe motiv că este un cântec burghez… Ce vremuri! Uvertura, în ansamblul ei, a relevat o mare orchestră romantică, opulentă sonor, greu de manevrat însă, nu cred că lui Cristian Mandeal îi va fi ușor azi, cu Mahler.

Andrew Litton (c) Romeo Zaharia

Andrew Litton (c) Romeo Zaharia

Concertul pentru pian al lui Grieg a adus-o pe scenă pe Alexandra Dariescu. A fost un concert cu suișuri și coborâșuri, cam inegal. Dariescu a cântat foarte bărbătește, dacă se poate spune așa ceva, cu destul de multă forță, în unele momente aceste atacuri asupra claviaturii au părut exagerate. Probabil că a fost vorba și de trac. Pe de altă parte, momentele lirice, cum a fost începutul părții a doua, și în general mare parte din acest Adagio au fost foarte frumoase. Acolo, pianista româncă a fost o încântare, o poetă a instrumentului. Sigur, a fost multă virtuozitate în rest, dar contrastul dintre cele două expresii ale aceluiași concert mi-au lăsat impresia mai degrabă a unei execuții decât a unei interpretări. La bis, Baccanala lui Constantin Silvestri, superbă (n-o știam), e în primul rând virtuozitatea pianistului Silvestri ce pare fascinat de Prokofiev, dar în același timp, un Prokofiev neaoș, surprinzător. Și Scarlatti, ultimul encore, foarte bun, de unde am și tras concluzia legată de trac, de la Concertul lui Grieg. Era prea devreme însă pentru o concluzie generală asupra acestei seri, urma o capodoperă în partea a doua.

Nu pot să spun că anticipam o epifanie în Simfonia „Patetica” interpretată de Royal Philharmonic Orchestra. Și nici nu a fost. O primă parte destul de cuminte, deși deznădejdea care se degajă din compoziție și-a făcut loc. În schimb, un vals foarte bun, dar mai ales partea a treia, marșul, de-a dreptul electrizant până la punctul în care câțiva spectatori au început să aplaude. Din această perspectivă a unei construcții muzicale, viziunea lui Litton a avut sens, efectiv partea a treia, dacă vreți o interpretare programatică, ar reprezenta rememorarea triumfurilor dintr-o viață de om, așa cum valsul de dinainte ar fi iubirile, și a debordat în contrast evident cu tristețea primei părți. Astfel încât concluzia, Adagio lamentoso, a readus drama, într-un mod foarte pregnant.

Un concert bun, o orchestră bună, un dirijor bun, o pianistă la fel de bună.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Septembrie 28, 2013 de în Cronica, Muzica, Spectacole şi etichetată , , , .
%d blogeri au apreciat asta: