Despre Opera

Impresii dintr-o altă lume

Ode pentru Sfânta Cecilia


Articol scris pentru website-ul Festivalului Enescu, o avancronică a concertului „Odes for St.Cecilia”

Toate festivalurile de muzică ale lumii… ar trebui să se numească la fel: Sfânta Cecilia.

„Amatorii de orori sunt serviți atunci când citesc detaliile diverselor torturi la care au fost supuși primii creștini. Jupuiți, arși, sfâșiați de fiare sălbatice, crucificați, unși cu ulei pentru a servi drept torțe vii: li s-a făcut totul. Totul.

Sigur, nu era o epocă a metodelor blânde, dar această încrâncenare specială a intrigat – chiar dacă a fost mult exagerată mai târziu, pentru a construi un martirolog edificator. Toți primii sfinți ai creștinismului au fost supliciați, mai ales fecioarele, care par să fi inflamat imaginația sadică a călăilor de altădată. Iconografia religioasă, morbidă, le reprezintă despuiate, cu ochii ațintiți spre cer, cu ramura martiriului în mână, lângă instrumentele supliciului lor: clești, vergele ascuțite, foarfeci, grătare, cuțite, lanțuri și funii… Amintiți-vă de ironia lui Flaubert, exasperat de clișeele imaginarului romantic: «Martiri. Au fost toți primii creștini.» (Dicționar de idei primite de-a gata)”, Xavier Darcos – Dictionnaire amoureux de la Rome Antique (Ed. Plon, 2011, Paris)

Stefano Maderno - St. Cecilia, 1599

Stefano Maderno – St. Cecilia, 1599

Printre aceste fecioare-martir, Santa Cecilia, căreia i se atribuie, mistic, inventarea unui instrument devenit sacru: orga. În ortodoxie i se spune Sfânta Muceniță Cecilia, dar în toate riturile creștine ea este patroana muzicii sacre. Din nefericire, instrumentele muzicale fiind interzise în bisericile ortodoxe, nici un compozitor român nu și-a asumat-o. Primul festival de muzică dedicat ei datează încă din 1570 (în Franța, la Évreux, în nordul Normandiei, azi e locul unui festival de muzică rock). Accademia di Santa Cecilia de la Roma a fost creată în 1585, poate că tocmai patronimului acestei orchestre i se datorează câteodată inspirația…

Henry Purcell a compus o odă în onoarea ei. Benjamin Britten, născut chiar de ziua Sfintei Cecilia, nu avea cum să rateze scrierea unui imn. Cât despre Haendel, am fi mirați dacă nu i-ar fi scris o cantată.

Sâmbătă, 5 Septembrie, 2015, Ora 22.30, Ateneul Român
The King’s Consort – orchestră şi cor
Dirijor: Robert King
„Odes for St.Cecilia”
Purcell – Ode to St.Cecilia „Welcome to all the pleasures” (1683)
Britten – „A Hymn to St.Cecilia” (1942)
Händel – Ode to St.Cecilia „From Harmony” (1739)
Solişti: Carolyn Sampson – soprană, Robin Blaze – contratenor, James Gilchrist – tenor, David Wilson–Johnson – bas

Un comentariu la “Ode pentru Sfânta Cecilia

  1. despredemnitate
    August 7, 2015

    Reblogged this on Je suis Enesco and commented:

    Articol scris pentru website-ul Festivalului Enescu, o avancronică a concertului „Odes for St.Cecilia”

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la August 7, 2015 de în avancronică, Presă şi etichetată , , , .

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 3.475 de urmăritori

Follow Despre Opera on WordPress.com
%d blogeri au apreciat asta: