Despre Opera

Impresii dintr-o altă lume

Ecouri ale unor seri unice. Otello de la ONB în revista Opera.


A apărut numărul pe luna Septembrie al revistei britanice Opera în care am publicat o cronică a spectacolelor din vară cu Otello, cu o distribuție de vis: Christian Badea, Arsen Soghomonyan, Hrachuhí Bassénz, Vladislav Sulimsky. Hrachuhí Bassénz a cântat apoi rolul Desdemonei la Royal Opera House, cronica acestui spectacol fiind publicată în același număr care include și anunțul numirii lui Daniel Jinga ca director al Operei Naționale București.

ROMÂNIA

București

Stagiunea centenară a OPEREI NAȚIONALE BUCUREȘTI a continuat cu două reprezentații cu Otello de Verdi (8 și 11 iunie), marcând debutul dirijorului Christian Badea în această instituție.

Nu sunt multe de spus despre producția lui Giancarlo Del Monaco și nu doar pentru că a fost recenzată la premieră (Ianuarie 2019, pp. 63-4), ci mai ales pentru că spectacolul a fost atât de puternic din punct de vedere muzical, încât a făcut aproape irelevantă partea vizuală. Badea și-a adus propriile tunete și fulgere pentru scena furtunii, din deschidere, a rearanjat poziționarea corului ca să obțină maximul din textura vocală și a reintrodus concertato din actul trei. Alex Nagy a coordonat regizoral această reluare și a făcut o treabă bună, dar cea mai uluitoare diferență a venit de la orchestră și cor, ambele de nerecunoscut în cel mai bun sens al cuvântului. Badea a dovedit că această orchestră poate cânta bine dacă are un număr suficient de repetiții.

Arsen Soghomonyan a fost aproape ideal în rolul Otello. Are o voce puternică, cu o rezervă bogată de culori întunecate (nimic surprinzător aici, având în vedere că a început ca bariton), dar cu un registru înalt facil. Intrarea lui a fost extrem de puternică, la fel și intervenția din duelul din primul act, schimbându-se în tandrețe plină de demnitate în duetul cu Desdemona. Odată cu derularea spectacolului, Soghomonyan a echilibrat autoritatea naturală a personajului și suferința crescândă a acestuia („Dio mi potevi”), către finalul foarte emoționant.

Hrachuhí Bassénz a făcut din rolul Dedemonei un personaj plin de viață, o femeie care se luptă în ciuda tuturor obstacolelor. A avut o voce frumoasă, cu pianissimi delicați pe notele acute, și a fost sfâșietoare în „Ave Maria”, rostind în șoaptă cuvinte în scurta pauză dinaintea ultimelor versuri. Vladislav Sulimsky și-a utilizat vocea ca în vremea de aur a acestei maniere de a cânta și a livrat un „Credo” foarte teatral. Iago al lui a fost un șarpe și un filosof al răului, în același timp respingător și impresionant.

Cele două spectacole au fost atât de bune, încât au stabilit un nivel artistic nemaiîntâlnit și, sperăm, un obiectiv de atins în viitor. Vom vedea dacă așa vor sta lucrurile acum, că Daniel Jinga a fost numit general manager al ONB, punând capăt celor opt ani de interimat.

ALEXANDRU PĂTRAȘCU
Opera, Septembrie 2022, pag. 1126

Descrisă de către Daily Telegraph drept „biblia industriei”, revista britanică Opera a fost și este în continuare cel mai important comentator al scenei lirice mondiale din ultimii 65 de ani. Publicația a fost fondată în 1950 de către Lordul Harewood și de atunci acoperă fără rival evenimentele din lumea operei, printr-un amestec de cronici (spectacole, înregistrări, cărți) și analize, plus publicarea calendarelor teatrelor de operă din toată lumea, dar și prin faimoasa rubrică We hear that („Am auzit că”…n.n.). Editori șefi de durată lungă – Harold Rosenthal, Rodney Milnes și (din anul 2000) John Allison – au asigurat continuitatea revistei, iar consiliul editorial include cei mai remarcabili critici de operă din presa britanică. Cu sediul la Londra, publicația dispune de o inegalabilă rețea internațională de corespondenți, acoperind spectacole din întreaga lume.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 2.820 de urmăritori
Follow Despre Opera on WordPress.com

Despre Opera pe Twitter

Eroare: Twitter nu a răspuns. Te rog așteaptă câteva minute și împrospătează această pagină.

%d blogeri au apreciat: