Vandalizarea Operei


La prima vedere, scandalul de la Baletul ONB pare să fi ajuns la final. În realitate, este doar un început, pentru că explozia de xenofobie care a ieșit la suprafață abia acum nu poate fi ignorată. Voi începe printr-o laudă paradoxală: este meritul ministrului culturii, dl Vlad Alexandrescu, prin faptul că energia lui neobosită de a zgândări chiar și superficial aberațiile din zona sa de responsabilitate a arătat foarte limpede că pojghița sub care se ascund toate mizeriile este extrem de fragilă. A fost suficientă o singură decizie (după părerea mea, greșită), pentru ca puroiul șovinismului din lumea muzicală românească să sară până în tavan.

Alina Cojocaru și balerinii de la ONB (Foto: Eduard Enea/Adevărul)
Alina Cojocaru și balerinii de la ONB (Foto: Eduard Enea/Adevărul)

Evenimentele s-au succedat rapid: Vlad Alexandrescu l-a schimbat brutal pe directorul interimar al Operei, George Călin, cu Tiberiu Soare, care a început imediat să fie ostil cu șeful baletului, Johan Kobborg (singura personalitate de anvergură a teatrului). Acesta s-a apărat tăcând, hărțuirea sa fiind astfel și mai evidentă. Ministrul a simțit catastrofa  care se apropia și l-a retras pe Soare într-o poziție adjunctă, aducându-l în față pe Vlad Conta. Ruptura s-a produs totuși, iar sacrificarea prostească a baletului ONB a devenit atât de evidentă, încât tensiunile au crescut până la punctul în care susținătorii lui Tiberiu Soare au strigat balerinilor: „Afară din țară!”, chiar în momentul în care aceștia își luau adio de la uriașa artistă Alina Cojocaru, venită în fața Operei pentru a-i consola. Imaginea grupului de dansatori în lacrimi a devastat emoțional o lume întreagă.

Aș putea analiza deluvian această atât de tristă poveste. Nu e cazul însă, pentru că efectele acestor săptămâni se vor resimți multă vreme de acum încolo și vom avea cu toții multe ocazii să reflectăm asupra acestor zile. Mi se pare mai important să pun în evidență niște chestiuni foarte concrete.

Nu s-a scris despre ONB niciodată în România și nici în presa internațională atât de mult ca în ultimele zile. Atâta vreme cât era scufundat în întunericul mediocrității, acest teatru n-a interesat deloc media. În ultimii ani, odată cu venirea lui Răzvan Dincă la conducere, a început o schimbare, în primul rând în zona producțiilor de operă și a baletului. Mediocritatea muzicală n-a fost încă rezolvată, dar modernizarea obținută, atâta câtă e, a atras interes.

În aceste două săptămâni de război cultural, nu a apărut nici măcar un singur articol de fond favorabil lui Tiberiu Soare sau lui Vlad Alexandrescu. Toată opinia publică a fost împotriva lor. Cei doi au ajuns astfel să riposteze exclusiv prin propagandă (interviuri, declarații, comunicate de presă, manifestații de susținere).

Corupția lumii muzicale românești a devenit și mai evidentă pentru că nici un critic muzical cu patalama de la Uniunea Muzicologilor nu a comentat absolut nimic, așteptând cinic să vadă cine va câștiga. Anca Florea, Costin Popa, Dumitru Avakian, Grigore Constantinescu, apoi absolut toți redactorii de la Radio România Muzical au tăcut în mod laș. Mai mult, Radioul s-a  împușcat singur în picior în momentul în care a preluat instantaneu un așa-zis comunicat părtinitor, cu vădite accente naționaliste, postat pe facebook de Angela Gheorghiu. Nici nu am mai monitorizat dacă au preluat sau nu dezgustătorul mesaj al fostei glorii locale a baletului, Ileana Iliescu, un adevărat obelisc al xenofobiei. Când apele se vor mai liniști la suprafață, probabil și criticii vor adăuga rânduri bine simțite patriotic la acest catastrofal tablou al autodistrugerii. În continuarea cronicilor de balet pe care le-au scris de-a lungul timpului, în care nu uitau niciodată să amintească de vechile producții rromânești abandonate, vai!, din cauza invaziei „străinului”.

România se întoarce înapoi într-un trecut nebulos, cel al confuziilor democratice ale anilor ’90. Retorica naționalist egalitară revine în atenție în cele mai neașteptate locuri, cele mai recente exemple fiind candidatura lui Marian Munteanu și acest dureros „Afară din țară!” de la ONB, astfel încât chiar și apelurile la coeziune identitară precum subscripția publică pentru Cumințenia Pământului, statuia lui Brâncuși, par exagerat de patriotice. Similitudinea acestui scandal cu cel petrecut acum două decenii, când Andrei Șerban a fost forțat să plece de la Teatrul Național, este evidentă. Umilirea publică a artiștilor străini din ONB de către cei localnici este de neiertat și e un caz ce merită pus în discuție la CNCD.  Iar deciziile greșite ale ministrului au reușit să transforme conceptul de „stradă” (care striga: „Corupția ucide!”) în „gloată” (care urlă: „Afară din țară!”). Vlad Alexandrescu a gestionat prost criza, iar acum, într-un interviu acordat RFI, se spală pe mâini jenat: „Nu cred că moare Opera”. Dincolo de cinismul ultradefensiv al afirmației se vede limpede însăși transformarea persoanei sale, de la proeuropeanul francofil la românul indolent cuantificat în celebra sintagmă: „Merge și-așa”. În câteva zile, acest ministru a șters ani întregi de progres artistic și de eforturi.  Cele unsprezece repetări ale cuvintelor „Îmi pare rău” și „Regret” sunt redundante. Tudor Vianu, dacă ar mai trăi, l-ar pălmui, cu siguranță.

Xenofobia nu apare brusc. Azi vedem doar vârful icebergului șovinismului din lumea Operei de pe la noi. Acum un an de zile, unul dintre cele mai radical naționaliste site-uri de presă lumpen din România începea o virulentă campanie îndreptată împotriva șefului baletului de la ONB, dar și împotriva managementului acelei instituții. Multe dintre tezele susținute pe acel site coincid vizibil cu sloganurile sub care militează astăzi o serie de artiști ai ONB, dar și din țară. În cazul vastei majorități a artiștilor de operă rromâni, discursul șovin e deja o obișnuință. Și nu doar la ONB, ci peste tot în România. Dovezi sunt multe (foarte la îndemână chiar, în multe comentarii postate de ei ca reacții pe acest blog) și zdrobitoare. Ele demonstrează decuplarea acestei categorii socio-profesionale de intelectualitate. Muzicienii români de azi (spre deosebire de iluștrii lor predecesori) nu contează cu nimic în evoluția și schimbarea mentalităților românești, care sunt apanajul intelectualității. Și cum ar putea, când sunt alimentați mereu de cronici la fel de șovine?

Pancartele pe care artiștii români le-au purtat ieri la „plimbarea” lor pentru susținerea lui Tiberiu Soare au o aparență benignă: „Susţin sinceritatea şi bunul simţ la conducerea ONB”, „Make music not war!”, „Publicul meloman salută conducerea ONB”, „Maeştrii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, profesionalism şi onestitate”. Declarațiile lor din fața camerelor de luat vederi le contrazic în secunda următoare: „Trebuie să ţinem cont că ONB e o instituţie de stat […], nu ne putem compara cu La Scala din Milano sau cu Metropolitan, unde opera e tratată ca un business. ONB ţine de Minister şi are menirea sfântă de a culturaliza contribuabilii din buzunarul cărora se plătesc aceste sume de bani. Balerinii noştri români au fost discriminaţi în aceşti trei ani, şi daţi afară fără scrupule, remuneraţi cu nişte salarii infime, de zeci de ori mai mici decât străinii” (Oana Andra, mezzo soprană) sau „După părerea mea nu există balerin mai bun sau mai puţin bun. […] Acel contract nu exista în organigramă. Dacă Tiberiu Soare ar fi continuat şi ar fi închis ochii şi l-ar fi plătit în continuare pe Johan Kobborg cu cât era plătit acesta pe un post care nu exista din punct de vedere legal, ar fi devenit complice. Trebuia să scoată funcţia, mai elegant sau nu.” (Irina Iordăchescu, soprană).

Egalitarismul pe care acești oameni îl vor aplicat „străinilor” e absurd. Există, inclusiv la Guvern, consultanți plătiți cu sume mult mai generoase decât Johan Kobborg. Dar cum se împacă aceste declarații cu pretențiile lor de a cânta și de a câștiga bani tocmai „pe marile scene ale lumii”? Când nu primesc aceleași onorarii precum Anna Netrebko sau Jonas Kaufmann, sau, mai rău, când nu trec de casting, protestează în fața Met-ului?

Pe rețelele sociale, aceiași artiști „sensibili”, gata oricând să intoneze măsuri din Va pensiero (Corul sclavilor din Nabucco) sau din Vissi d’arte în cheia națională a sărăciei, sunt de o intoleranță absolută. Iată câteva cometarii de-ale lor, chiar în preziua atacului împotriva Alinei Cojocaru, de unde reiese clar că delimitările ONB față de huiduielile de afară sunt mincinoase.

Nu, domnule Vlad Alexandrescu, Opera din București nu are deloc un viitor strălucit, așa cum afirmați în tristul interviu de la RFI. Cât despre deschiderea acestei instituții către străinătate, despre care presupuneți că va continua, sunteți contrazis chiar de faptele concrete, după cum se vede mai jos. O demisie v-ar salva de dvs. înșivă. Ați stricat destul. E nevoie să fiți înlocuit cu cineva capabil nu să îndruge scuze încurcate, în timp ce-și plasează pupinii în ONB, ci să repare ceea ce ați distrus.

Crina Zancu, soprană: La 18, cred… acțiunea celorlalți este la orele 18.00

E0

Anda Tăbăcaru Hogea, regizor: Ah, cât de bine e pus totul la cale…

Valentin Vasiliu, bariton: Să parcăm toți mașinile în fața operei și să-i claxonăm până pleacă!

E1

Mladen Spasinovici, violoncelist: Ca să înțeleagă și grațiile alea de la balet.

Anda Tăbăcaru Hogea: Bravo!! Apărați-vă maeștii, vă rog!

E4

Mihai Iacob, corist: poportul (sic!) asta roman care a tot indurat si inca mai indura destula umilinta o sa ii vina si lui randul sa isi spuna cuvantul

EA1

106 comentarii

    • Nu stiu ce a fost Soare pana acum, daca a fost vreodata ceva, dar dupa scandalul asta poate sa isi ia adio de la orice aspiratie de cariera in afara peretilor proaspat renovati si imbibati de romanism ai ONB – asta daca nu va fi ejectat si de acolo.

      Apreciază

    • Ce a scris Ileana Iliescu e pur si simplu un nationalism de extrema dreapta! – In ori ce publicatie, in orice parte a lumi civilizate, doamna aceasta ar fi considerata o extremista. Si dupa, desfiintata ca un artist serios (nu poti sa scri ce a scris, si sa mai fi luata in serios, din momentul acela )

      Angela Gheorghiu ar trebui sa stie mai bine… (dar egoul si prieteniile primeaza logicul si intelectul)

      Cit despre ONB.

      Ca in ori ce institutie de stat in Romania – acum ar trebui o reorganizare massiva -(dupa modele de teatre lirice care functioneaza , in tari care functioneaza).

      IMHO stafful trebuie redus – si mutat pe contracte temporare / freelance – toate bazate numai pe performanta, si totate legate de productii / regizori!.

      Ca sa putem incuraja artisti tineri si artisti vii, care merita – nu numai cei care sunt simpli angajati pe viata (irespectiv de abilitate – sau daca le chiar mai pasa). Cei care ‘ard’ cu o creativitate reala – si au o performanta (pe scara internationala) trebuie sa inlocuiasca, pe proiecte, pe cei care nu o mai au.

      Artistul – ca un angajat al statului – trebuie sa fie total abandonat
      (cum a fost cam peste tot in Europa).
      Iar artistul ca un specialist free-lancer (cu un contract limitat) – care traieste din merit – si cistiga mai bine , tot din merit – trebuie sa fie introdus in institutiile culturale Romanesti.

      Cazul ONB ne arata ce se intimpla cu acesti ‘artisti-functionari-angajati’ dupa ce sunt institutionalizati decenii in sir!

      ps. minunat articol ca de obicei!

      Apreciază

      • Ești atât de abject încât n-ar trebui să exiști și dacă printr-o eroare de manipulare genetică exiști totuși, ești o tumoare malignă care ar trebui extirpata din lume. Iti recomand cu căldură un tratament pe baza de cesiu radioactiv 137 care să te salveze…. și pe noi. Însănătoșire grabnică!

        Apreciază

      • Ești atât de abject încât n-ar trebui să exiști și dacă printr-o eroare de manipulare genetică exiști totuși, ești o tumoare malignă care ar trebui extirpata din lume. Iti recomand cu căldură un tratament pe baza de cesiu radioactiv 137 care să te salveze… si pe noi. Însănătoșire grabnică!

        Apreciază

      • Ești atât de abject încât n-ar trebui să exiști și dacă printr-o eroare de manipulare genetică exiști totuși, ești o tumoare malignă care ar trebui extirpata din lume. Iti recomand cu căldură un tratament pe baza de cesiu radioactiv 137 care să te salveze…. si pe noi. Însănătoșire grabnică…

        Apreciază

      • Esti o fiinta atat de abjecta ,incat n-ar trebui sa existi si daca totusi existi ,nu esti decat o eroare de manipulare genetica…Iti recomand cu incredere un tratament rapid pe baza de cesiu 137 radioactiv , care sa te vindece definitiv …si pe noi de tine. Hai sictir…

        Apreciază

      • Nu prea are sens ce spuneți. Arta Florescu a fost o soprană importantă, dar a fost și o cunoscută activistă comunistă.
        E ca și cum ați spune că Marian Munteanu e legionaroid pentru că a atacat-o pe Ana Pauker.

        Apreciază

  1. Dupa interviul de ieri la RFI (in care declara ca „nu moare ONB din asta” si ca „Alina venea si ea [din cand in cand] si dansa pe acolo”), Alexandrescu face un flic-flac la 180 de grade, iar azi scrie pe pagina de fb a ministerului ca inca mai cauta solutii si incearca sa mentina colaborarea cu AC si JK.

    O ultima incercare de a-si salva pielea? Ordin de la Ciolos (in urma scrisorii deschise a AC)? Il va sacrifica pe Soare pe altarul reconcilierii?

    Apreciază

  2. Va multumesc pentru acest articol ! Cabala montata la ONB a profitat de complicitatea unor critici muzicali care isi pierd toata credibilitatea. Sa nu uitam articolele xenofobe si lipsite de obiectivitate publicate de Anca Florea in ultimii doi ani: chiar daca intre randuri recunostea saltul calitativ al Companiei de Balet, totul se focaliza pe maretele realizari ( reale) din anii 60-70 si pe preponderenta balerinilor straini.As fi vrut sa vad o reactie la ceea ce s-a intamplat in ultima saptamana.Nu s-a spus in nici o ocazie ca repertoriul Baletului ONB a fost rarefiat in ultimii 10-15 ani: spectacolele lui Danovski distruse caci nu s-a putut sau dorit platirea drepturilor de autor, cele ale lui Gheorghe Iancu scoase dupa demiterea coregrafului, Balanchine disparut dupa demiterea Simonei Somacescu.Nu se mai dansa Simfonia Fantastica a lui Gigi Caciuleanu cum nu se mai dansau nici un spectacol al Tildei Urseanu sau al Mihaelei Atanasiu.Este foarte simplu de verificat ce se mai dansa la ONB in 2012.Johan Kobborg a ajuns deci intr- un moment de declin datorat unei lipse de interes, competenta si probabil resurse financiare.Ar fi fost o proba de onestitate intelectuala sa se poate spune: am avut coregrafi buni, solisti extrordinari, spectacole frumoase…dar nu le mai avem.

    Apreciază

  3. Si tocmai aflam cum sta treaba cu turneul din America… Dupa raspunsul organizatorului de la New York care ne spune ca Alina Cojocaru a platit din buzunarul propriu vizele artistilor romani si cheltuieli de deplasare, Tiberiu Soare ar trebui sa aiba eleganta si bunul simt de a-si da demisia.Si nu numai el!

    Apreciază

  4. Daca nu ma insel, la inceputul mandatului Dinca a incercat o manevra, sub pretextul reorganizarii, comasarii cu opereta, si anume desfiintarea conceptului de angajat platit cu salariu (la nivelul solistilor). Cu alte cuvinte, sunteti liberi sa participati la auditii, sa cantati cand vreti si puteti sau cand sunteti invitati, pe baza de contract si in schimbul unor onorarii pe masura. Era o oportunitate, dar si un risc . Multi s-au scandalizat atunci si chiar au dat opera in judecata, tinand cu dintii de posturile caldute, dar prost platite, de bugetari la stat. In conditiile in care sub Dinca multe spectacole s-au jucat cu invitati, adesea m-am intrebat pentru ce isi iau salariile angajatii permanenti. Ei sunt cei care astazi striga afara cu strainii din tara, care se plang de diferentele de remuneratie si care sustin ca opera este a romanilor pentru romani – indiferent cat de lipsiti de talent, demotivati, blazati sau lenesi ar fi.

    Apreciază

    • Pe mine ma intristeaza faptul ca nimeni nu vrea sa recunoasca baltirea si mediocritatea care s-a instalat la ONB incepand din anii 80, si care a continuat, cu foarte mici exceptii, si dupa 1989. Toate teatrele mari din lume lucreaza cu invitati care vin ptr 1-2 reprezentatii si care sunt platiti in general mai bine decat artistii cu contract permanent. Angela Gheorghiu, care s-a transformat in lidera partidului pro-Soare, stie foarte bine acest lucru dar nu vrea sa-l recunoasca. De la doamna Ileana Iliescu nu am nici o pretentie: este un produs al vechii scoli si a carei cariera a fost legata aproape in exclusivitate de scena nationala.

      Apreciază

    • La fel de energici, aceiași artiști de operă protestează vehement împotriva unificării cu Opereta.
      N-am prea văzut artiștii de la Operetă plângându-se de unirea cu ONB, în schimb cei de la Operă sunt foarte vocal împotrivă.
      Tot așa cum sunt foatre vocal împotriva Baletului.
      Sau a străinilor.
      Împotrivă.

      Apreciază

      • Breeee…oaieeee, cu banii pe care ii luati ptr. a scrie posturi penibile si defaimatoare, mai bine va luati lumanari ca sa va luminati drumul spre iad….

        Apreciază

    • Ești atât de abject încât nici nu ar trebui sa exiști și dacă totuși exiști nu ești decât o anomalie genetica, o tumoare malignă care ar trebui extirpata din lume. Iti recomand cu toată dragostea un tratament pe bază de cesiu 137 radioactiv care o sa te salveze… și pe noi de tine. Însănătoșire grabnica.

      Apreciază

  5. interesant un lucru: mentionati numele criticilor de la Uniunea *Muzicologilor* , desi aici este vorba despre *dans*, Numele lor ar avea o anumita justificare din moment ceea ce este vorba de institutia Operei. Dar nu asta vreau sa spun, ci faptul ca nu avem critica specializata in dans, asa cum este vorba in occident. La noi cronicile de balet sunt scrise de critici muzicali!

    Apreciază

  6. Din cand in cand scriu Doina Moga ( obiectiva si cu un stil elegant ) si Vivia Sandulescu. Liana Tugearu este un critic de dans cunoscut care publica in „Romania Literara” ( dar al carei cronici mi se par in ultimul timp partizane din motive pe care nu vreau sa le comentez aici… o respect si o voi respecta)

    Apreciază

  7. Acesta nu e un articol, e un manifest pentru o cauza la care v-ati raliat. Cei din tabara opusa, solisti de opera, sint tratati condescendent; „acesti oameni”, tabara dvs e compusa din semizei. Johan Kobborg e un fost balerin, Cind in 2013 si-a dat seama ca nu are sansa sa devina coregraf la Covent Garden si-a dat demisia, oricum nu avea alta solutie la virsta lui, iar Alina Cojocaru l-a urmat, socind pe toata lumea. La scurt timp dupa demisie Johan Kobborg e invitat tocmai la Bucuresti sa puna in scena singurul lui balet, La Sylphide (hm, l-ati vazut? v-a placut?), Alina danseaza la premiera si ne vrajeste din nou pe toti, in aceeasi seara Kobborg e uns director al baletului. Alina Cojocaru e o mare balerina, toti o iubim, dar nu are nicio legatura cu scandalul declansat, atit doar ca fiind port parola logodnicului sau il face pe acesta de neatins. Nicio critica la adresa lui Johan Kobborg, altfel sintem sovini, xenofobi si o alungam pe Alina. Am fost si eu la Manon, pe 9 aprilie. Un spectacol foarte sofisticat si foarte bun. Citind distributia, in partea artistica am numarat 10 nume romanesti la 16 straine (nu l-am inclus si pe Jules Massenet). Cei 2 balerini din rolurile principale s-au remarcat indeosebi; Henry Dowden a tras o cazatura spectaculoasa iar Dawid Trzensimiech nu se tinea bine pe picioare, a fost slab de tot.
    Acum nu-i vorba, cel mai mult a gresit Tiberiu Soare, ceva incredibil de infantil si de prostesc, nu va mai fi pus niciodata in post de manager, nu cred.
    Aveti de obicei articole foarte bine documentate, nuantate, interesante. Cititori dvs asa ceva asteapta de la dvs, nu lozinci. Situatia nu e sigur in alb si negru, adevarul nu ma astept sa fie in intregime la una din parti.

    Apreciază

    • Nu.
      Dezbaterea publică asupra scandalului de la ONB s-a mutat la un alt nivel, cel al valorilor UE. De aceea, subiectul este comentat în cele mai neașteptate locuri pentru iubitorii de operă.
      Nu poate exista imparțialitate într-o dispută despre xenofobie în contextul european.
      Pe de altă parte, nu am văzut nicăieri că balerinii de la ONB i-ar fi agresat pe cântăreți. Nu înțeleg de ce cântăreții sunt supărați atât de tare pe balerini. Nu are sens. Înțeleg susținerea cântăreților pentru Tiberiu Soare, chiar dacă eu nu o împărtășesc, dar această susținere nu trebuie să se facă strigând „Afară cu străinii!”

      Apreciază

      • Eu tocmai asta contest, nu e vorba despre valorile UE, ci de niste oameni concreti, un fost balerin care e pentru prima data intr-o astfel de functie si are un stil de conducere controversat, un dirijor care este pus intr-o functie de conducere si ia decizii proaste, un bezmetic care isi striga neelegant frustrarea si alti participanti la dramoleta. Toti ceilalti care isi trag si ei putin spuza scriind despre subiect o fac in cheia valorilor UE pentru ca n-au calcat in viata lor pe la Opera, n-au habar de balet, unul facea analogia cu FC Barcelona cu Johan Kobborg pe post de Messi! Una din tabere se piteste in spatele valorilor UE ca sa nu poata fi judecata dupa valoare, cealalta tabara comunica putin si prost, in realitate ambii imparati sint cam goi.

        Apreciază

      • Minimizați problema reală, ceea ce îmi arată că nu aveți nici dvs. obiectivitatea de la care pretindeți că m-aș îndepărta.
        Premierul și Ministrul Culturii fac decalrații publice în care se delimitează de manifestările xenofobe de la ONB. Nu contează dacă domniile lor se pricep sau nu la muzică, sunt convins că disting între bine și rău. (xenofobie = rău). Puteau să-i strige „Afară din țară!” și unui pieton de pe stradă, tot xenofobie era.

        Apreciază

      • Daca mai dai cuiva vreun ban ,iti dau cu serveru’ in cap si n-o sa mai ai unde sa-ti versi icrele otravite….Ai priceput

        Apreciază

  8. Morala?
    Când se ceartă artiștii înde ei, e jale.
    Iar când e vorba de un conflict cu „străinii” e și mai jale – adică când apare problema bănuților.
    Iar dacă toate astea au loc într-o țară abia scăpată din comunism, atunci e dezastru total.

    Apreciază

  9. Am aflat ieri de la dl Alexandrescu despre relansarea negocierilor…Aflam azi de la dl Soare ca ONB se gaseste in situatia de a anula spectacolele din mai cu „Giselle” si „La fille mal gardée”, consecinta a pierderii drepturilor de autor prin plecarea lui Johan Kobborg. Mai aflam ca Johan Kobborg a actionat in acest sens ” direct sau prin lobby”. Si ca pentru Gala anulata nu a lasat nici date de contactare ale participantilor, nici detalii de organizare.Si ca miroase a treaba de amator afacerea. Deci dl Kobborg, sa nu uitam-membru in corpul de balet, cu cateva atributii de coordonare, ar fi trebuit sa-i lase domnului Soare drepturile ca mostenire, plus agenda de telefon. In principiu, domnul Soare se gaseste dupa spusele Ministrului Culturii,la masa negocierilor. Din fericire, ridicolul nu omoara !

    Apreciază

    • Parca ieri,alaltaieri domnul Conta, cum ar veni seful domnului Soare, ca doar 1 spectacol era in pericol. Acum vedem sunt cel putin doua, plus gala, si in curand vor urma si alte spectacole anulate si s-ar putea sa nu mai avem nici corp de balet. Aici se ajunge cand prostia si reaua vointa isi dau mana.

      Apreciază

  10. Si mai sustine domnul Soare referindu-se la spectacolele care sunt acum in pericol de a nu mai fi prezentate ca, citez „Noi avem de gând să le menţinem ca seri dedicate baletului, urmând să vedem ce titluri să dăm”. Adica sa pastram o coregrafie asupra careia nu mai avem nici un drept de utilizare schimbandu-i numele ptr ca poate nu observa nimeni. Domnul Soare traieste mental in Zona Crepusculara.

    Apreciază

    • Iertati-ma, dar ar trebui facuta diferenta intre titluri (La fille Mal Garde, Giselle) si spectacole (seri dedicate baletului in cadrul stagiunii). Noi incercam acum sa inlocuim titlurile asupra carora nu mai avem drepturi (ca urmare a demisiei Dlui. Kobborg) cu altele ferite de acest impediment (cum ar fi Lacul Lebedelor sau Don Quijote). Las la o parte motivatia Dlui. Kobborg de a distruge un repertoriu construit de el insusi in toti acesti ani. A afirmat ca a facut totul din dragoste pentru Balet: nu distrugi un lucru pe care il iubesti doar pentru a arata ca poti s-o faci.
      Acum, daca aveti putina rabdare sa ma urmariti: pe 5 Aprilie eu nu l-am „demis” pe JK. Nici nu aveam cum s-o fac, pentru simplul motiv ca el nu era ceea ce pretindea el ca ar fi: Directorul Artistic al Companiei de Balet. Dovada ca Ministerul a trebuit sa ia in calcul „crearea” acestui post pentru a i-l oferi Dlui. Kobborg. Acest titlu era o inventie si am refuzat sa il legitimez tacit prin perpetuarea imposturii. Cele doua contracte ale sale au ramas neatinse, tot balamucul ultimelor zile petrecandu-se pe cheltuiala Operei, pana la momentul demisiei sale. Nu reiau intreaga argumentatie, va spun doar atat: JK nu avea dreptul( nici legal, nici moral) de a se prevala de acest titlu, lucru dovedit in acte. Nu discut aici anvergura sa artistica. Dar hai sa aruncam o privire la niste date precise: in Decembrie 2015 Baletul ONB a sustinut o Gala la Lincoln Jazz Center, New York in scopul declarat de a strange fonduri pentru urmatoarele premiere de la Bucuresti. Pe nici un afis nu apare titulatura oficiala (deci, beneficiu de imagine zero). Opera are in evidentele contabile o cheltuiala de peste 9.000 de Euro alocata acestei deplasari (bilete de avion, diurna, cazare, etc.). Organizatorii din State au declarat strangerea unor fonduri post-event de aprox. 3.000 USD. Las la o parte ca acasta suma nu se regaseste in nici un cont al Operei. Am aflat si unde au fost virati, asta e alt subiect scandalos: in contul personal al Dlui. Kobborg. Totusi, sa asumam buna credinta a acestuia si sa presupunem ca avea de gand sa-i vireze in scopul declarat, acela de a finanta viitoare premiere de balet pe scena Operei din Bucuresti. Chiar si asa, tot am o nelamurire: daca au cheltuit 9.000 de Euro si au castigat 3.000 USD, rezulta ca faceau mai multi bani daca stateau acasa! Haios, nu? Va reamintesc: titulatura oficiala nu aparea pe afis, deci nu putem vorbi nici macar de o investitie in imaginea Baletului ONB.
      Referitor la acuzatiile care mi se aduc de coruptie si xenofobism, va asigur ca nu au nici un temei si nu voi ezita sa iau parte la orice dezbatere in spatiul public pentru a sustine acest lucru. Motivul pentru care nu am facut-o pana acum a fost cuvantul dat ca nu voi alimenta nicio situatie de natura sa pericliteze medierea care se desfasoara in aceste zile la nivel guvernamental. Libertatea cuvantului este un drept de care ma voi folosi atunci cand ma voi considera iesit de sub incidenta acestei promisiuni. Adica in cateva zile. Un weekend placut!

      Later edit:

      Asta este ce am gasit eu. Scrie Romanian National Ballet.

      Gala New York

      Și:

      Gala New York

      Apreciază

      • Domnule Soare, am citit de doua ori lunga dvs. postare. Am sperat ca voi gasi macar un singur „imi pare rau”. Ati putea invata ceva de la seful dvs., la fel de inept manager. In schimb, observ nevoia patologica de a gasi vinovati si tapi ispasitori. De asemeni, se pare ca autoimpusul embargo al declaratiilor nu va impiedica sa profitati de orice ocazie pentru a mai arunca niste rahat in ventilator apropo de gala de la NY. Lasati, dom’le, organele sa-si faca treaba, daca chiar e vreo speta criminala acolo. Iesiti din rolul dirijorasului cel viteaz in lupta cu toate nedreptatile de pe pamant.

        PS. Complimente Doamnei. Dupa cum se stie, in spatele oricarui barbat decazut stau invidia, rautatea, ranchiuna si isteria unei femei puternice.

        Apreciază

      • @ Tiberiu Soare: Indiferent de ce spuneți dvs. sau de declarațiile d-lui Vlad Alexandrescu privind „extrema” deschidere spre dialog etc. etc. rezultatul final este că ONB, împreună cu ministerul, a prăpădit baletul. Ani întregi de eforturi și de evoluție au fost anulați în câteva zile.
        În realitate nu a existat nici un dialog cu Johan Kobborg, înainte de povestea cu ștergerea numelui său de pe site. După care Kobborg a fost demonizat în toate declarațiile ulterioare date presei. Alina Cojocaru, la fel.
        Nu mai vorbim de comportamentul scandalos al cântăreților. Ce treabă au ei cu baletul? Au vrut primadonele să danseze și le-a refuzat Kobborg? Au vrut balerinii să cânte în locul lor? Nu cred. Atunci, de unde pornirea asta împotriva balerinilor?
        Cum rezolvați problema?

        Apreciază

      • Pe afișul galei se regăsesc logo-ul ONB și ICR. Gala avea și invitați dar e scris albastru pe negru (sic!) că e a baletului ONB. Apare și o serie lungă de nume de balerini ai ONB.
        Nu înțeleg, în acest context, retorica dvs. legată de imagine. Mai degrabă pare o deturnare de la fondul discuției, care este pierderea baletului ONB și revărsarea obscenă a xenofobiei din acest „focar de cultură”, vorba lui Caragiale.

        Afiș pentru gala de balet de la New York

        Apreciază

      • Domnule Tiberiu Soare,m-am bucurat de numirea dumneavoastra: un dirijor tanar, dinamic, talentat . Va asociam unei anumite forme de modernitate : v-as fi vazut readucand pe scena ONB pe Andrei Serban… Sau sprijinind atragerea unor tineri regizori de teatru spre opera ( Radu Afrim?).Timp de 24 de ore v-am inchipuit ca pe un posibil Philippe Jordan al Bucurestiului. A urmat ce a urmat.La inceput am crezut ca e o neintelegere. Apoi mi-am spus ca se va aranja. Intr-un tarziu am inteles.Si totusi, speram sa ma insel.Am vazut numele celor care va aparau in fata Operei: cei care l-au atacat candva si pe Serban, cei care au produs spectacole mediocre,cei care detesta tot ce este modern! Iar acum citesc acest comentariu : va apartine… si realizez ca nu mai este loc pentru vreo speranta.

        Apreciază

      • Domnule Soare,
        Se pare ca Dvs. ati citit documentul din prima imagine incpeand de la numele D-lui Kobborg.
        Intr-adevar, cinci randuri sub „Johan Kobborg, Artistic Director of Ballet”, scrie „Romanian National Ballet” .

        Dar, imediat deasupra numelui D-lui Kobborg, scrie
        „Bucharest National Opera House
        http://www.operaonb.ro/en„.
        Adica, exact denumirea ce apare pe site-ul oficial al ONB, varianta in limba engleza care se presupune a fi cea corecta, din moment ce nu ati corectat-o dupa instalarea Dvs. la conducerea acesteia.
        Mai mult, sub denumire apare adresa site-ului oficial al ONB.

        Deci, chiar prin dovada pe care ati prezentat-o, Dvs. insiva va contraziceti spusele („titulatura oficiala nu aparea pe afis”).

        Cred ca e jenant sa persistati in a cauta nod in papura D-lui. Kobborg in loc sa recunoasteti cu demnitate ca, de la inceput, ati procedat gresit fata de D-sa, sa va retrageti afirmatiile nedrepte pe care le-ati facut si sa prezentati scuzele de rigoare, asa cum ar proceda un gentleman.
        „A gresi e omeneste. A persevera (in greseala) e diabolic.”, ziceau latinii.
        Continuand, cred ca va afundati in penibil, facandu-i pe strainii care urmaresc ceea ce faceti sa se intrebe cat de multi romani se comporta la fel de „frumos” ca Dvs.

        Apreciază

      • Screenshoturile cred ca au fost adaugate ulterior de catre amfitrionul nostru, ca si contraargument la minciunile flagrante ale dl. Soare.

        Apreciază

    • @clemycali: Cred că ați înțeles greșit: voia să spună că într-o seară în care era programat „Giselle”, de exemplu, se va dansa altceva din repertoriul de balet care rămâne („Lacul lebedelor”, să zicem).

      Apreciază

  11. Groucho! Ce înțelegător ești față de tine însuți. Gata. După toate elucubrațiile spuse, ți-ai cerut scuze și problema s-a rezolvan. Nu-i așa? Ce tare ești! Oare cum te cheamă cu adevărat?

    Apreciază

      • Și numele tău, stimate „despredemnitate” este interesant și bine manipulator ales. Poate îl vei schimba într-un viitor apropiat cu… de exemlu „informatul”.
        Revenind, la o manifestare cu multe pasiuni, se poate întâmpla ca unul sau altul, chiar să înjure sau să spună ceea ce nu neapărat îl reprezintă. Asta nu înseamnă că este și opinia celorlalți și, în particular, așa cum scrii tu acum, să repete ceea ce a spus, așa cum și tu, acum, după ce recunoști că te-a luat valul, ți-ai cerut scuze. Vezi, te-a luat valul. Să vedem când îți vei mai cere scuze. Nu este ușor să îți ceri scuze. E și asta o gen de tărie de caracter. Dar este prea simplu.

        Apreciază

      • Nu mă cert cu Groucho. Nici nu îl cunosc. Da se pare că vorbește nedocumentat. Probabil (sigur) nu a văzut documentele. Nici eu nu le văzusem până de curând.

        Apreciază

  12. Din acest moment, comentariile sunt moderate. Ca să fie publicate, trebuie să primească mai întâi aprobarea mea.

    Dl. Constantin Șorop, cel care a provocat, prin comentariile sale (acum retrase) această decizie este șeful HR al ONB. And no less than that.

    Apreciază

    • poti sa iti pastrezi blogul asta murdarel pt matale.. oricum a secat cismeaua la ONb si va seca si la Cluj..:))
      Bye , Bye visuri de cronicar.. musiu Patrascu!

      Apreciază

  13. Gata. M-ai demascat. Și? Dar pune și ce am scris și apoi poți să blochezi comentariile. Să înțeleg că, după tot ceea ce s-a scris mai sus, doar cele câteva cuvinte ale mele te-a determinat să iei această decizie? Așa puțin?

    Apreciază

  14. Am fost curios, am dat pe google „Alexandru Pătrașcu” și am găsit ceva sublim. Cum s-a ajuns ca, de la acea muzică, în urma căreia, în anumite condiții, riști să lăcrimezi, la rândurile de mai sus?

    Apreciază

  15. Încă un argument în defavoarea teoriei pe care o susține domnul Tiberiu Soare: cronica din New York Times a acelei Gale, cu titlul: ” ‘World Ballet Stars’ pune reflectorul pe București printr-o distribuție mondială”

    Apreciază

  16. Trebuie sa dai dovada de foarte multa rea-vointa sa scrii un asemenea articol. Domnul Soare a corectat o neregula. Si in loc sa fie aplaudat, este criticat. Koborg ar trebui sa-si ceara scuze, in mod oficial, pentru impostura de care a dat dovada. Si sa se scuze, ca dupa ce un ministru, s-a ocupat personal de cazul acesta, schimband organigrama unei institutii, a continuat sa se comporte ca un isteric. De ce sa plece Soare? Pentru ca asa vrea un oarecare dansator? Chiar nu vedeti ca tot ce face omul ala e din pur orgoliu? Vorbiti despre comunism? Aveti cele mai rele urmari ale acestuia: va inchipuiti ca tot ce e romanesc e prost si tot ce e vestic e bun. Vai de voi, cei care nu vedeti adevarul, cu toate ca este atat de evident. Si bine a zis minstrul culturii ca nu va muri opera fara Koborg. Chiar asa, s-au terminat coregrafii de pe planeta? Trebuie sa-i suportam astuia orice?

    Apreciază

    • Nici vorbă. Cronologia evenimentelor infirmă ceea ce spuneți. Acțiunile îndreptate împotriva lui Johan Kobborg au fost iraționale și abia când s-a ajuns la „Afară din țară!” a început replierea prin diversiunea presupusei corupții.

      Eu înțeleg altfel toate cele spuse aici:
      Tiberiu Soare a greșit (de aceea a și fost retrogradat) și acum pretinde că ar fi avut un motiv întemeiat, jucând rolul investigatorului.
      Adunarea subită a „artiștilor” în spatele acestei diversiuni, după ce au făcut-o lată de tot acum câteva zile, e foarte sugestivă.

      Apreciază

      • Soare nu a gresit, dar s-a pripit. trebuia sa ii faca vant lui kobborg pt ca nu indeplineste obligatiile contractuale.
        Dar .. am auzit ca de asta se va ocupa procuratura.. :))

        Apreciază

      • Bre… oaieee…! Până și prostia autentică necesita un anumit nivel de inteligenta. Vezi tu, Umberto Eco a avut dreptate când a spus că „drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr”. Se refera și la tine… Oricum, aș completa și că organismele mononeurale n-ar trebui lăsate libere să posteze pe net !

        Apreciază

      • Iti recomand cu incredere un tratament rapid pe baza de cesiu 137 radioactiv,care sa te scape de chinuri…si pe noi de tine

        Apreciază

    • eee…pai sa nu uitam de unde ati plecat !… dl.Soare a corectat greseala intr-un mod atat de neprofesionist (adica sa-l fi chemat pe JK si sa discute cum sa se rezolve, corect, problema aceea nelegala, de comun acord si la buna intelegere), incat a determinat toata situatia actuala (lipsa de diplomatie intr-o situatie delicata, la care un om intelept s-ar fi gandit, cu siguranta, cum sa rezolve fara urmari dezastruoase, previzibile de altfel la o asemenea abordare ) !!! Apoi, e interesant cum de-a ajuns sa fie numit director, tocmai la Opera si sa ia o asa masură imediata…! Nu cumva se gandesc unii că el a fost influentat luni de zile, de nevasta-balerina ce tot povestea acasa cum e situatia la serviciu, cu acest „orgolios JK” si cum iau, el si strainii, bani mai multi decat romanasii (vezi indignarea tip Ileana Iliescu sau Irina Iordachescu) ? Oare si Angela Gheorghiu sa fi avut vreo contributie ? Si , cand jocurile de culise pt. numirea in functia de director s-au finalizat, hop si el, director la ONB ! Acuma, daca tot unii dintre voi ati distrus ce mai era bun la ONB in ultima vreme (chiar daca Dinca a fost un hot si o mare pramatie), macar luati-o de la inceput, adica de la zero ! Ia sa vedem , aveti cu cine ? Dar cu oameni de valoare, competitivi, nu cu d-astia care muncesc doar cat sunt platiti de la buget (care, am citit, ca uneori nu trec nici macar de castinguri !), pana la adanci batraneti ! Cat va costa sa aduceti pe cineva de afara? Ia, pai sa-i dati tot 7300 euro, BRUT, pe contracte lunare si sa v-o aduca si pe Alina sau alta balerina de top sa lucreze saptamani intregi cu „echipa atat de sudata sufleteste” a ONB ! Vă (adica, v-ați) auto-distrus si noi, spectatorii sporadici sau permanenti, va „multumim” pt. pauperitatea intelectuala de care ati dat dovada si care salasuieste in capetele voastre ! Conducatorii de tara si de domenii economice din ultimii 26 de ani au distrus totul in jurul lor si mai ramasese ceva de distrus si in Cultura (si voi i-ati ajutat ! …halal sa va fie !)…Cand veti scapa de egoismul si rautatea care va distrug zilnic si veti putea discuta si lua hotarari obiective, intelepte, in favoarea tuturor celor din jurul vostru si a culturii romane, poate ca vom avea si noi sperante in viitorul tarii noastre !….Pe unii dintre oamenii din ONB
      ii cunosc personal…OAre cine mai merita respectul meu ? ..[ un spectator complet neutru si foarte indignat ! ]

      Apreciază

  17. Ce specie de creatura impotenta si marsava, isi varsa otrava pe internet in felul acesta? Ce mizerie de om simte nevoia sa jigneasca o categorie intreaga de intelectuali din tara asta? Ia niste medicamente, mergi la un psiholog, sa te scape de terbilele frustrari, care te fac in stare sa scrii astfel despre muzicienii romani.

    Apreciat de 1 persoană

    • O întrebare: de ce ultimele două comentarii, de la „Daniel” și „Ion” au același IP? Vă dau eu răspunsul: pentru că Daniel și Ion sunt aceeași persoană.

      În mod cert nu sunt din specia care-și începe cronicile cu cuvinte ca: „Se pare că, la Opera Naţională Bucureşti, tot ce înseamnă tradiţie trebuie… reconsiderat” etc. etc.
      Cât despre invocarea statutului de intelectual, după cele ce se văd limpede mai sus, cred că un curs de educație civică de bază ar fi primul pas pe un drum foarte lung pe care îl mai au de străbătut până acolo. Sigur, undeva pe parcurs poate rezolvă ceva și cu ortografia.

      Apreciază

      • Lasă mă ortografia că afectează demografia… mai rea e mitocania și mai grea e mârlănia… N-ai recunoaște ce e demnitatea, nici dacă te-ar lovi drept între ochi …. Oricum la tine capul e un simplu suport al gâtului!

        Apreciază

  18. Dl. Johan Kobborg reacționează la comentariul de aici al domnului Tiberiu Soare, postând pe pagina lui de facebook contractul cu ICR, prin care s-a finanțat Gala de la New York, cu următorul comentariu:

    As I have today been publicly accused of personally making money from our December 2015 New York Charity Gala by ONB Interim General Manager Mr Tiberiu Soare, after he seemingly has found and read contracts proving such activity, I hereby post his claim, along with the ICR contract in subject. As you can see, the ICR covered Flights and Visa’s. I paid Visa expenses in advance and were reimbursed by the ICR.

    Adică:

    Întrucât azi am fost acuzat public, de către dl Director General interimar Tiberiu Soare (care pretinde că a găsit și a citit contracte care dovedesc o asemenea activitate), că am obținut bani din Gala caritabilă de la New York, din Decembrie 2015, postez aici afirmația sa, alături de contractul ICR în chestiune. După cum puteți vedea, ICR a acoperit costurile legate de zbor și viză. Am plătit cheltuielile legate de viză în avans și mi-au fost returnate de către ICR.

    Preiau imaginile mai jos:

    Contract ICR (1)

    Contract ICR (2)

    Contract ICR (3)

    Contract ICR (4)

    Apreciază

  19. Mi se pare absurd faptul ca se incearca discreditarea galei din New York pe motivul ca „nu a adus bani” si ca in acest caz ar fi trebuit artistii sa stea acasa. Poate ca intr-adevar rezultatul vanzarilor de bilete a fost unul modest, dar ce s-a pierdut poate in termeni monetari a fost castigat in imagine. Ciudata logica.

    Apreciază

    • Buna seara,
      Citesc si pot spune ca in acest moment sunt coplesita de dezgust.
      Fac parte din public, imi place opera, baletul, muzica clasica, dar nu vin dintr-o familie de muzicieni, nu cunosc pe nimeni, sunt complet din exterior. Dar sunt tanara, la 32 de ani stiu sa aleg ce vreau sa vad si sa ascult, pentru ca se poate in conditiile tehnologiei de acum sa asculti si sa vezi la o anumita calitate. Am ascultat destule soprane si am vazut destule reprezentatii de la Scala, Met ca sa nu ma intristeze mediocritatea din ONB. Acum vreo 4 ani am plecat la pauza de la o reprezentatie Madama Butterfly. Stiu ca e un lucru nepoliticos, nu imi sta in fire, dar era un spectacol atat de anost, plictisitor, aveam atatea altele de facut.. Si cu baletul e la fel. Acum cativa ani am nimerit unele spectacole in care era o desincronizare generala. Nu sunt critic de dans, nu am cine stie ce asteptari.., dar pe cine pacalim, erau salile pe jumatate goale.. Imi era rusine mie ca spectator de artistii de pe scena sau din orchestra cum cantau sau dansau pentru locurile goale.. Dar a cui era vina pentru mediocritatea actului artistic de la ONB?
      Cand a venit dl. Dinca a schimbat opera la fata.. Nu stiu ce a facut in problemele cu justitia, am fost foarte dezamagita sa aflu de ancheta, dar pentru ONB a facut enorm. Si spectacolele de opera si baletul au crescut enorm, s-a atras public tanar, eu si sotul mergeam cu tot dragul, vorbeam despre asta cunoscutilor, ii invitam.. Nu era Scala sau alta mare scena a lumii, dar erau spectacole frumoase, la care mergeai cu placere si despre care puteai sa discuti cu adevarat dupa. Mai ales in balet!
      Toate discutiile acestea ale artistilor, acuzatiile cantaretilor, asa-zisa problema sesizata de dl. Soare la adresa titulaturii dl. Kobborg, sa fim seriosi, au fost doar pretexte sau „gaselnite” pe romaneste.. Daca era asa si dl. Soare era un bun manager si un domn, il chema in privat pe Kobborg si ceilalti factori de decizie de care depindea rezolvarea problemei si se corecta organigrama fara ca noi, publicul, sa fi stiut vreodatata de aceasta neconcordanta.
      Cand a fost numit dl. Soare interimar la ONB am aflat imediat, sotul chiar a trimis mesaj de felicitare cred la comunicatul oficial al Operei. M-am bucurat, credeam ca va continua de unde lasase dl. Dinca modernizarea institutiei (nu vreau sa intru in aspectele de natura juridica ale fostului director). Ce a urmat a fost ca un vis urat, cu senzatie de greata la stomac. Stiam ca avem MULTI artisti mediocri la ONB. E unul din motivele pentru care verificam distributiile inaintea spectacolelor. Acelasi lucru il faceam si la Sala Radio, in materie de dirijor si solisti (am prins doua „concerte” in care au fost masacrate Anotimpurile si un concert de Mozart). Dar ce a urmat, acuzatiile vehiculate, din care si un copil observa invidia si rautatea.. Ce angajat al Operei spunea ca nu exista balerini buni si mai putin buni????!!!!! Pe ce lume traim? Sigur ca exista! Cum sa ai o discutie, un dialog, cu cineva care produce o asemenea afirmatie?!
      Eu, ca spectator, nu vreu sa vad balerini mai putin buni, sau bunicei, sau lasa ca merge si asa.. Nu ma intereseaza ca e roman, sau francez, sau polonez. Ma intereseaza sa vad un spectacol care sa exprime ceva, sa fie un tot, sa ma faca sa pretuiesc momentul acela cand sunt la Opera nu sa ma uit la ceas sa vad cat mai e pana la pauza..
      Toti acei „artisti” ai operei stau la caldut pe niste salarii de mizerie dar pe viata, ca doar sunt romani intr-o institutie de stat, nu conteaza daca mai pot canta sau dansa, sau ca sunt altii mai buni decat ei. Doar nu exista balerini buni sau mai putin buni..
      Cat il priveste pe dl. Soare, dezamagirea vis a vis de dumnealui e maricica. Nu mare, nici mica, maricica. Asa ca dumnealui, care nu e nici mic, dar nici mare. Nu vin din sfera muzicii, sau a artei, nu sunt partizana decat a calitatii, ca sa ma exprim asa, a performantei. M-am bucurat cand a fost numit director general interimar pentru ca m-am gandit ca e un om tanar, ambitios, care va moderniza mai departe institutia. L-am auzit vorbind de mai multe ori pe Radio Muzical, aveam o impresie generala favorabila. Stiam ca nu este vreun Toscanini, sau Celibidache, dar nu era relevat pentru acel post. Ce a urmat e dezgustator. Comentariile angajatilor operei arata o rautate, meschinarie si mediocritate socanta. Nu cred ca ma voi mai duce foarte multa vreme la vreun spectacol de opera la ONB. La fel pot spune de dl. Soare.. eu voi evita concerte dirijate de dumnealui datorita dezamagirii produse mie personal, si regresului in care a atras intreaga Opera..
      Cat priveste baletul.. cand in sfarsit aveam spectacole minunate, la care abia asteptam sa merg (chit ca le vedeam a doua sau a treia oara) s-a gandit dl Soare sa repare organigrama in primele ore din noul mandat. Ma doare sufletul cand ma gandesc.. nu la Kobborg sau Alina Cojocaru, ci la faptul ca aveam in sfarsit ceva frumos care a fost distrus de mediocritate!
      Cat ii priveste pe dl. Kobborg si Alina Cojocaru, atat pot sa le transmit, cu tristete de aceasta data, nu degeaba a plecat Brancusi pe jos la Paris.. Suntem mai saraci si mai prosti decat cat eram cand ne-a vizitat el ultima oara..

      Apreciază

      • Minunat scris Ioana!

        Sunt 100% de accord – si simt aceleasi probleme – si tot din perspectiva unei audiente care vrea un act artistic my evoluat, si de intalta calitate (absent de multe ori in cultural noastra). Un act care nu arata invechit, periferic, sau din liga a doua , or a treia din clasamentul cultural European.

        Toata dezamagirea din ultimele zile vine din realizarea ca la centru problemei ONB, este batalia intre: confortabila sub-mediocritate anterioara (a celor instalati pe viata ca ‘artisti ai statului’) si cei care incearca sa tina arta vie (cu o perspectiva internationala si o visiune artistica informata )

        Si acest argument se observa in cam toate domeniile artistice Romanesti (in teatru, arta contemporana, film, etc). Toate realizarile in aceste domenii se fac contra sistemului (care nu ii pasa – ori – ca in cazul ONB – lupta activ impotriva evoluari sistemului de cultura Romanesc)

        Sper – ca cei care ard real cu creativitate – sa nu isi epuizeze energiile in lupta lor. Noi ca audiente beneficiem primi de aceasta creativitate reala si vie.

        Consider oameni ca: Andrei Serban, Victor Ioan Frunza, Silviu Purcarete, Radu Afrim, Bobi Pricop, Gianina Carbunariu, Dabija, toti din ‘noul val cinematografic romanesc’ si MULTI alti, ca urmatori acestei idei; oameni care incearca sa dezvolte un act artistic, personal, cu un nivel ridicat si in plina cunostinta a momentului artistic contemporan si international.

        Toti sau zbatut cu acest sistem – si daca intrebati – eu cred ca NU ar sustine acest sistem invechit si incremenit! – care nu este bazat pe performanta sau pe proiecte cu valoare – si care sa opozat asa de multe ori schimbari (un sistem exemplificat perfect in intilnirile din sala ONB in ultimele zile).

        Apreciază

      • Săraca de tine… Mi-e mila de tine! Lasa muzica și apucă-te și tu de o treabă la care să te pricepi și din care sa-ti câștigi onest existenta. Nu-i frumos sa scrii comentarii la comanda! Și apropo… cred că ești cam grasă și urâtă! Prea multe frustrari nu fac bine nici la silueta și nici la minte. Dar cred că știi deja asta, pentru că nu ești foarte proastă, ci doar ticaloasa. Din păcate ești așa doar din vina ta, nu din a noastră!

        Apreciază

      • Săraca de tine… Mi-e mila de tine! Lasa muzica și apucă-te și tu de o treabă la care să te pricepi și din care sa-ti câștigi onest existenta. Nu-i frumos sa scrii comentarii la comanda! Și apropo… cred că ești cam grasă și urâtă! Prea multe frustrari nu fac bine nici la silueta și nici la minte. Dar cred că știi deja asta, pentru că nu ești foarte proastă, ci doar ticaloasa. Din păcate ești așa doar din vina ta, nu din a noastră!

        Apreciază

  20. Bai nenorocitule, tu ai cantat sau dansat pe vreo scena de vorbești? Cu ce drept ataci tu mă, instrumentiștii, soliștii, coristii, balerinii si pe ceilalti care au participat in numar covârșitor majoritar, peste 500 la un protest spontan disperat. Sau mai nou nu mai avem voie sa protestam decât cand și cum vreți voi. Mai canalie patologica, tu ai habar ce înseamnă să îți sufli plămâni la 115 db timp de 3 ore intr-un spectacol, învățând sute de pagini de text, muzica și indicații regizorale, constatând ca dupa fiecare spectacol in parte ai slăbit 3kg și că nu mai poți dormi zile întregi în urma epuizării psihice decât cu doze duble de somnifere? Mai jigodie sinistra, dacă ai scris toate astea de unul singur și nu la o comanda ticaloasa, te invit, pe tine și pe oricine din „societatea civila” tradatoare, habarnista si sorosista (deși ma îndoiesc ca veți avea curajul), sa veniți să vedeți cât și cum muncește un artist roman, cu cât este plătit pentru aceasta munca și să-i observati in comparație și pe cei străini si colaboratori „‘celebri'”prin manevre manageriale si de marketing, daca merita de 10 ori mai multi bani de la bugetul tau (cretinule) pentru aceleași prestatii artistice. Mai prostule, stii cine poate face in ziua de azi mare artist pe orice semi-afon, curva intretinuta, sau țigan cu bani, declarandu-l valoros, la modă, sau chiar celebru ? Marketingul „cultural” detinut de lichele de teapa ta, adica impresari incompetenti si lacomii, manageri corupți, critici muzicali si postaci fara scrupule, case de producție mizerabile plătite sa faca toate astea la comanda dementa a unor minți demonice din politica mondiala și românească aservita, care şi-au spus ca nu e suficient sa dețină putea financiara si administrativa a întregii lumi, ci sa aibă drept de viață și de moarte asupra noastră și sa-i transforme pe toți cei care inca nu se supun, in sclavi buni de munca de jos, plătitori de taxe și impozite pentru ei, debilitandu-i prin educatie precară, cultura precara si morala precara. Căci vita trebuie sa fie supusa si sa nu protesteze când e dusă la abator, iar carnea ei trebuie fragezita cu o bătaie buna. Te-ai intrebat, penibilule, de ce cele mai multe case de producție muzicale inunda piața cu manele, muzica țigănească și pseudo-muzica gen Smiley, Moga, Banica si alții de teapa lor, in loc sa promoveze muzica clasica, pop, rock sau alte stiluri si genuri de calitate pe care le canta trupe și soliști romani cu calitate muzicala autentica? Marș înapoi in haznaua infecta de unde ai venit și nu mai încerca sa te speli și să te parfumezi, ca tot o să puți, pentru ca ești mort pe dinăuntru și sufletul tau urat și intrat in putrefacție miroase mai rău decât trupul !
    DannySyr

    Apreciază

    • Ps…
      Bai baieti si fete voi sunteți o generație
      distrusă, in parte de părinții vostri iresponsabili (slava domnului nu toti), de anturajul pe care vi l-ați creat, dupa chipul și asemănarea voastră, și de superficialtatea si vasta voastră incultura și ignoranta pe care vreți sa o mascați prin tupeu, bravada si fronda și atunci când din întâmplare careva dintre voi mai are o bruma de cultura, o folosește,impropriu, indecent, și imoral. Toate acestea nu țin de inteligenta și adaptare reala la viață. O sa fiți martorii evenimentului in care, in urmatorii 20, 30 sau 40 de ani aceasta tara va disparea ca stat și in cele din urmă, ce nu au reușit turcii, mongolii, tatarii, hunii, rusii o mie de ani, vor reuși sa ia de la voi, benevol , fără luptă cate putin, pana cand veți trai într-o tara fara de patrie și veți împărți putina hrana cu câinii vagabonzi si sobolanii. Ăsta se va întâmpla si va veți ruga să muriți si stramosii vostri NU va vor primi în mormintele lor caci nici pământ pentru ale voastre nu ați mai reușit să păstrati. Sper totuși ca Dumnezeu să va ierte in cele din urmă, căci mult veți chinui țara asta prin necredinta și lipsa voastră de iubire reala pentru ceilalti și pentru voi înșivă. Mergeți la Catredala Mântuirii Neamului, cand s-o termina, ca de aia s-a construit asa mare să va încapă pe toti netotii, ticăloșii si bolnavii si intrebati-L acolo pe Hristos dacă, într-adevăr preferă pentru voi lemnul și spatiile mici. Vorbim atunci de-om mai trai.

      Apreciază

      • ALERTA emisa de spitalul 9: un pacient extrem de periculos a scapat si este in libertate! Oricine poate oferi informatii care sa duca la prinderea, internarea si punerea acestuia sub tratament adecvat va fi recompensat corespunzator.

        Apreciază

Lasă un răspuns către DannySyr Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.