Despre Opera

Impresii dintr-o altă lume

Oneghin, din nou la Met


Piotr Ilici Ceaikovski: Evgheni Oneghin
22 aprilie, sâmbătă, Metropolitan Opera, New York (Live in HD)
Dirijor: Robin Ticciati, regia: Deborah Warner
O coproducție Metropolitan Opera – English National Opera
Peter Mattei (Evgheni Oneghin), Anna Netrebko (Tatiana), Elena Maximova (Olga), Alexey Dolgov (Lenski), Štefan Kocán (Gremin), Elena Zaremba (Larina), Larissa Diadkova (Filippievna), David Crawford (Un căpitan), Tony Stevenson (Triquet), Richard Bernstein (Zaretski)

Acum vreo zece ani, Peter Gelb a început reînnoirea Met-ului prin producții ceva mai inovatoare. English National Opera a fost o sursă pentru puneri în scenă moderne, dar nu șocante, ci frumoase, primul import fiind Madama Butterfly în regia lui Anthony Minghella. Pe vremea aceea circula o butadă în Londra: dacă vrei să asculți voci bune te duci la Royal Opera, dar dacă vrei să vezi spectacole frumoase mai bine alegi ENO. Numai că, de prin 2006 încolo, Evgheni Oneghin a cunoscut o perioadă senzațională din punct de vedere regizoral (Cerniakov la Bolșoi, apoi circulând la Paris, La Scala sau Royal Opera, Carsen la Met, Holten la Royal Opera, Herheim la Amsterdam etc.), astfel încât producția lui Deborah Warner adusă la Met în 2013 a părut cam desuetă încă de la premieră. Și în 2013, la fel ca acum, mi-a fost greu să accept anacronismul țevilor de încălzire și murdăria geamurilor din veranda Larinei în primul act (e totuși o moșiereasă, nu? iar acțiunea e fixată clar la sfârșit de secol XIX, nu?). O singură consolare: sărutul lui Oneghin urmând refuzului ofertei din scrisoare, replicat în oglindă la final, în sărutul senzual al Tatianei din momentul rupturii definitive, subliniind perfect psihologia (și valoarea dramatică a operei) neasumării iubirii. O subliniere a întregului șir de regrete și factualități care urmează după căderea cortinei.

Anna Netrebko, Peter Mattei – Evgheni Oneghin, Metropolitan Opera, 2017

În 2017, Metropolitan Opera a reluat acest Evgheni Oneghin, inclusiv în stagiunea HD. Ar fi trebuit să fie un moment memorabil, Anna Netrebko și Dmitri Hvorostovski pe scenă, un cuplu muzical extraordinar, rusesc 100% într-o operă rusească, cei mai buni dintre cei mai buni. Dar Hvorostovski a anulat tot, în urma problemelor imense cauzate de o tumoare cerebrală, fiind înlocuit cu Peter Mattei.

După ce a evitat zeci de ani să cânte rolul Tatianei, atunci când în sfârșit l-a abordat, părea prea târziu pentru Anna Netrebko. Și soprana credea că era prea târziu, îmi aduc aminte că la interviurile din pauză spunea că nu se identifică deloc cu personajul, ea fiind o extravertită, departe de impulsurile visătoare și idealizante ce ar putea s-o împingă la scrierea unei scrisori de dragoste unui bărbat pe care l-a cunoscut în aceeași zi. Între timp, spre lauda ei, Netrebko și-a schimbat atitudinea față de poemul lui Pușkin și, în 2017, a arătat o altă implicare și înțelegere a rolului. Vocea opulentă a rămas neschimbată, inepuizabilă de substanță și în note înalte, strălucitoare de la un capăt la altul. Dar stilul a evoluat, pasiunea cu care a cântat a făcut uitate și vârsta și silueta. O scenă a scrisorii excepțională și un final sfâșietor, în care trecerea între registrele vocale a părut o simplă plimbare, au alungat pentru o dată umbra prelungă a Galinei Vișnevskaia în acest rol în care idiomul rusesc este un handicap pentru orice artistă, cu atât mai mult pentru o rusoaică.

Anna Netrebko, Peter Mattei – Evgheni Oneghin, Metropolitan Opera, 2017

Peter Mattei a fost un șoc în 2007, la Salzburg, când a făcut un Oneghin extraordinar, impresionând prin muzicalitatea unei dicții perfecte în limba rusă. Și aseară a fost egal cu el însuși, un Oneghin ce împrumuta indiferența lui Don Giovanni (Vi mnye pisali), dar cântând cu un legato de vis și etalând un timbru inconfundabil, un lirism vibrant dar rece, o caracterizare ideală. Cu toată compasiunea pentru Hvorostovski, îl prefer pe Mattei și m-am bucurat că a fost imortalizat încă o dată. Finalul operei, în care înneguratul personaj are de cântat cel mai mult, a fost coerent cu portretizarea de până atunci: chiar și disperarea lui avea ceva înșelător, rămânând la fel de credibilă.  E drept că în același final și Netrebko și Mattei au apăsat pedala cam tare, cântând cât să umple sala de 4.000 de locuri a Met-ului și ducând spre delir publicul, dar ce mai conta? Arătaseră amândoi tot ce înseamnă această operă până atunci.

Peter Mattei, Alexey Dolgov – Evgheni Oneghin, Metropolitan Opera, 2017

Alexey Dolgov ar fi trebuit să fie un Lenski revelator, dar n-a reușit decât să cânte bine. Kuda, kuda e o arie perfectă, care va emoționa mereu, chiar și numai dacă este doar corect cântată. Eficacitatea regiei a făcut restul. Vizual, Dolgov a fost convingător, vocal însă îl prefer pe Dunaev, pe care l-am putut auzi recent la ONB și care va reveni în Mai (o idee bună să-l vedeți). Pentru o dată, Gremin a fost interpretat de un tânăr, Štefan Kocán a fost foarte credibil, făcând credibilă și alegerea în viață a Tatianei de a-l lua de soț. Cu eforturi mari, dar livrată impecabil, marea arie a prințului războinic a captivat la fel de mult ca în cazul unui bas bătrân cu voce imensă, așa cum se obișnuiește. Elena Zaremba (Larina) și Larissa Diadkova (Filippievna) au stricat scenele de ansamblu în care au apărut, vocile lor uzate și-au pierdut muzicalitatea, dar în general rolurile secundare au fost bine acoperite.

Păcat că Robin Ticciati n-a reușit să depășească nivelul superficial al unei prime lecturi. Un iconoclasm care nu a convins, pur și simplu nu poți elimina sentimentalismul din această operă.

Un comentariu la “Oneghin, din nou la Met

  1. Pingback: Post scriptum la Evgheni Oneghin@Met: Ileana Cotrubaș vs. Eugenia Moldoveanu | Despre Opera

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 3.455 de urmăritori

Follow Despre Opera on WordPress.com
%d blogeri au apreciat asta: