Despre Opera

Impresii dintr-o altă lume

Balet în Țara Minunilor și în Țara Minciunilor.


Într-o Duminică, 29 octombrie 2017, la Happy Cinema
Royal Opera House, live in HD, encore
Alice’s Adventures in Wonderland
Coregrafia: Christopher Wheeldon
Muzica: Joby Talbot
Orchestrația: Christopher Austin și Joby Talbot; designer: Bob Crowley; scenariul: Nicholas Wright; lighting designer: Natasha Katz; designeri producție: Jon Driscoll și Gemma Carrington; designer sunet original: Andrew Bruce
Lauren Cuthbertson (Alice), Federico Bonelli (Jack/Valetul de cupă), James Hay (Lewis Carroll/Iepurele), Laura Morera (Regina de cupă), Steven McRae (Pălărierul nebun)
Orchestra Royal Opera House
Dirijor: Koen Kessels

Sezonul HD de la Covent Garden a continuat cu o nouă transmisiune, de data aceasta de la The Royal Ballet: Alice’s Adventures in Wonderland, preluat de Happy Cinema.  În numai șase ani, coregrafia lui Christopher Wheeldon pe muzica lui Joby Talbot, comandată special pentru acest balet narativ, a devenit clasică. Toată lumea bună a baletului mondial a preluat-o, din Canada și până în Australia. Ar fi putut ajunge și la ONB, dar…

Pentru cei care nu și-au dat seama până acum, relatarea acestor transmisiuni HD de la Royal Opera House sau de la Metropolitan este și o formă de boicot personal față de situația Operei Naționale București, iar în cazul baletului e o atitudine pe care țin s-o subliniez. Dar despre asta, pe larg, într-un articol viitor. E suficient să adaug acum că, în același timp, la ONB „se dădea” simultan cu Alice încă o gală (a câta?), un nou omagiu adus baletului din perioada comunistă, prin dedicația făcută unei dansatoare fără nici o anvergură internațională. Comparând imaginile de maxim prost gust ale ploii de confetti căzute cu kilogramele peste spectatorii de la Gala Ileana Iliescu și cele ale producției semnate de Bob Crowley la Royal Ballet, nu poți decât să simți un nod în gât. Într-un an, distanța a devenit enormă.

Spectacolul de la Royal Ballet este o nebunie. Cel puțin primul act, când Alice ajunge în Țara Minunilor, efectele speciale și proiecțiile care completează coregrafia sunt atât de bine legate între ele, încât ești efectiv împins in mijlocul poveștii, fără scăpare. Lewis Caroll, în chip de fotograf, se transformă în Iepurele, geanta cu obiective se deschide cât dimensiunea unui om, prin ea Alice intrând sub scenă, printr-o trapă. Decorurile se comprimă și se măresc în efecte vizuale neașteptate și succesiunea de tablouri colorate devine un carusel de care nu te mai saturi.

Lauren Cuthbertson

Lauren Cuthbertson a fost o Alice ideală și la premiera mondială și la acest revival HD. Deși nu este neapărat un star absolut al Royal Ballet, cu siguranță că acest rol o va face să intre în istoria dansului londonez, prin autenticitatea cu care a jucat personajul. Partenerul ei a fost Federico Bonelli, de un farmec irezistibil, probabil cel mai atașant dansator de la Londra în acest moment. Însă toate rolurile principale au avut parte de niște balerini excepționali. Pălărierul nebun a fost Steven McRae, momentele sale de tap dance fiind pe cât de ingenioase, pe atât de pline de personalitate. Laura Morera a confiscat spectacolul în ultimul act, portretul pe care i l-a făcut Reginei de cupă fiind nu doar memorabil, ci și de un umor irezistibil. James Hay a fost la același nivel de excelență, al unei distribuții pentru care dansul chiar e o artă, nu doar prin mișcări, ci și prin actorie.

Următoarea transmisiune HD de la Covent Garden va fi tot un balet, Spărgătorul de nuci, pe 10 Decembrie.

Galerie foto:

 

2 comentarii la “Balet în Țara Minunilor și în Țara Minciunilor.

  1. David Durand
    Octombrie 30, 2017

    Este foarte trista situatia baletului la ONB. Chiar in lipsa unei boicotari critice intentionale, tot nu ar fi mai nimic de comentat . Doua premiere mediocre : dipticul obosit al lui Vila , Romeo si Julieta kitch al lui Zanella . Am asistat intr o scurta trecere prin tara la Giselle si la Corsarul. Daca la nivelui andamblului lucrurile stau bine ( noroc cu mult hulitii straini ) , partea solistica lasa mult de dorit. Lipsa de carisma.. tehnica limitata. Cu cateva exceptii, nivelul a scazut mult. Aceiasi prim solisti promovati la infinit , absenta distributiilor multiple , indepartarea tinerilor valorosi. Nu dau nume, nici situatii concrete. Auto cenzurat 😉

    Apreciază

  2. Vlad W
    Octombrie 30, 2017

    Și mie mi se pare un spectacol de balet foarte reusit care încearcă să comunice prin dans, într-un mod energetic, cu umor, coerent și modern (pentru o larga audienta). Eu cred că este un exemplu bun care incearca sa dezvolte baletul narativ într-un mod contemporan și vibrant ( încercind sa evite hibele baletelor mai antice – adăugind la acest canon artistic, o opera care eu cred ca va fi dansat in viitor de multi altii ).

    Pt ONB / baletul autohton – că sa ajunga la un nivel similar – el trebuie să înțelega unde baletul și dansul a ajuns acum (la virfurile lui in lume – in forma sa internațională și diversa ), și balerini / coreografi ar trebui să danseze aceste capodopere internaționale . Era doar unul din motivele din care îmi plăcea să văd partiturile de virf aduse si dansate (in final) și în România (in perioada Koborg) . Ne ajuta, nu numai pe noi spectatori sa vedem spectacole de top, dar cred și pe tineri dansatori și potențiali coreografi locali sa vadă si participe live (pe scena) unde sunt ei prin comparație – și să se informeze / si prin emulație / si eventual sa isi dezvolte propriilor voci coreografice (după o lunga ‘scufundare’ in acesta selecție de top internațională – o educație practica ) .

    Așa poți speră că în viitor ei ar putea realiza dans / producții noi la un complect alt nivel (conectat direct la virful artei dansului – nu informat numai din partituri mici , locale, născute în timpuri seci ale artei , adică acele prăfuite producții din epoca de aur).

    Fără access live la aceste prodictii de virf onternational ma tem ca o sa fim intro continua deficiența fata de unde este virful creativ al dansului (din păcate nu la București, cu artiști locali-emeriți , al statului, cu contracte pe-o viața, inca acoperiți de tonele de praf și de sclipici și departe de creativitate …)

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 3.465 de urmăritori

Follow Despre Opera on WordPress.com
%d blogeri au apreciat asta: