Despre Opera

Impresii dintr-o altă lume

Sfârșit de epocă la Opera Iași


Într-o scrisoare adresată ministrului culturii, Dna Beatrice Rancea demisionează din funcția de director general al Operei Iași. Dna Rancea este investigată într-un dosar penal legat de gestionarea subvenției primite de la ministerul culturii de instituția pe care a condus-o. Deocamdată, dosarul nu a fost trimis în instanță și are la bază un lung șir de acuzații lansate de o serie de angajați ai Operei care s-au simțit nedreptățiți de manager de-a lungul anilor.

Ce se va întâmpla mai departe?

Deocamdată, Opera Iași are un director interimar în persoana dlui Daniel Șandru, profesor universitar de istorie, cunoscut pentru conducerea Departamentului Centenar din timpul guvernului Cioloș. Vacantarea postului de director general, pe care Dna Rancea l-ar fi deținut încă trei ani, rezolvă doar o parte din problemele instituției, respectiv succesiunea, pentru că ministerul este obligat să organizeze un concurs de proiecte de management. Nu există o procedură clară în acest sens, dar e de așteptat ca acest concurs să se întâmple în următoarele luni, în orice caz nu în ani de zile.

Indiferent de acuzațiile care i se aduc, Beatrice Rancea a impus la Iași un standard artistic fără precedent. Andrei Șerban, mare regizor de teatru dar, în același timp, cel mai important regizor român de operă, cu zeci de producții aclamate la Paris, Londra, New York, Geneva etc., a revenit în opera românească după o pauză de aproape două decenii, montând la Iași Troienele, Indiile galante, Lucia di Lammermoor și Văduva veselă. Colaboratorul său apropiat, Nicky Wolcz, a pus în scenă Boema. Toate aceste premiere au avut un succes extraordinar și ar fi mare păcat dacă s-ar renunța la ele. Mai mult, trecutul obligă la o continuare de același nivel. Altfel, totul e în zadar.

Beatrice Rancea a condus Opera Națională Iași timp de aproape un deceniu, în perioada 2012-2021, cu o întrerupere de aproape un an și jumătate, între 2016 și 2017, când a preluat conducerea Operei Naționale București, imediat după scandalul alungării stelelor baletului bucureștean (Johan Kobborg, Alina Cojocaru, Francesca Velicu, Marina Minoiu, Bianca Stoiecheciu, Dawid Trzensimiech fiind în fruntea unei lungi liste de dansatori plecați). Beatrice Rancea nu a reușit să stingă complet conflictul dintre tabăra nemulțumiților din ONB și balerinii de succes, ratând să-l aducă înapoi pe Johan Kobborg în fruntea companiei de balet, dar a promovat tineri cântăreți de operă, așa cum a făcut-o și la Iași. Mai mult, a avut premiere de anvergură: Lucia di Lammermoor, Văduva veselă și Don Giovanni (Andrei Șerban), Bal mascat (Grischa Asagaroff) și extraordinarul Fidelio al regretatului Graham Vick (o producție angajată în mandatul anterior, cel al lui George Călin). Plecarea temporară de la Iași a adâncit un conflict care mocnea, între Beatrice Rancea și tenorul Cosmin Marcovici, înlocuitor interimar în acea perioadă la Iași, ajuns între timp secretar de stat în minister și apoi candidat din partea PMP la diverse funcții.

La acest link găsiți textul integral al scrisorii adresate ministerului culturii, prin care Beatrice Rancea demisionează.

5 comentarii la “Sfârșit de epocă la Opera Iași

  1. Dragos
    august 27, 2021

    Cred ca ati omis sa mentionati celebrele gale-kitsch mancatoare de bani, promovate cu obstinatie de doamna in cauza…pe acestea tot la realizari marcante ar trebui sa le includem, nu…?

    Apreciază

  2. Despre Opera
    august 28, 2021

    Unii oameni preferă să-și aducă aminte mereu de lucrurile neplăcute, eu prefer să-mi aduc aminte de cele extraordinare.

    Apreciază

  3. Dragos DM
    august 28, 2021

    Ce e cu textul asta de nostalgic dupa ceauşism? E o ruşine, de acelasi nivel cu „a furat, dar a si facut”! Ce mizerie gazetareasca indoielnica!
    Mi se.pare o tactica prin care se incearca influentarea instantelor de judecata, care se stie ca sint usor de manipulat prin intermediul presei. Romanul e poet si iarta usor, avind tendinta sa minimizeze raul facut. Dar faptele sint fapte. Romanul nu are educatia necesara sa judece fapte ci se lasa manipulat de.opinii. Abuzurile savirsite, vietile distruse, banii insusiti necuvenit, aroganta incomensurabila, astea sint datele problemei. Lasati boemia si nu mai incercati sa indulciti rahatul. Oamenii merita dreptate asa cum inculpata in dosar isi merita pedeapsa dupa lege.

    Apreciază

    • Ceaușescuamurit
      august 28, 2021

      Să lăsăm instanța să se pronunțe. 🙂 Acesta este un site de operă, nu portalul instanțelor de judecată. Și chiar dacă Beatrice Rancea va fi condamnată, asta nu va șterge spectacolele extraordinare pe care eu le-am văzut la Iași, mergând cu trenul de noapte. Deocamdată, „faptele” clar dovedite rămân spectacolele, restul se supun prezumției de nevinovăție. Weekend relaxat să aveți!

      Apreciază

    • Despre Opera
      august 28, 2021

      Ușurel, domnule. Operele lui Rameau sau Donizetti nu-s deloc ceaușisme, cu atât mai puțin cât respectivele producții ale lui Andrei Șerban au avut mare succes la Paris înainte de a fi prezentate la Iași.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

informatie

Această înregistrare a fost postată la august 27, 2021 de în Muzica şi etichetată , , , , .

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 2.488 de urmăritori

Follow Despre Opera on WordPress.com

Despre Opera pe Twitter

Eroare: Twitter nu a răspuns. Te rog așteaptă câteva minute și împrospătează această pagină.

%d blogeri au apreciat: